- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

اجرای طرح هر روستا یک محصول در شهرستان خوی

با هدف تکمیل زنجیره سبز طرح هر روستا یک محصول در شهرستان خوی اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، این طرح با حمایت بنیاد برکت و با مشارکت دانش اموختگان روستایی در شهرستان خوی در حال اجراست.

مهندس امینی مدیر جهاد کشاورزی خوی افزود: این طرح با هدف توسعه اقتصاد‌ی روستا، محصول محوری در روستا و اشتغالزایی در ۲۰ روستای این شهرستان در حال اجراست.

وی افزود: در جهت تکمیل زنجیره سبز در خوی توسعه کشت گلخانه‌ای درروستا‌ها به همت دانش آموختگان رشته‌های مرتبط با کشاورزی در اولویت اجرای این طرح قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خوی تصریح کرد: این طرح در قالب کشت گلخانه‌های ۳۰۰ متر مربعی و اکثرا با مشارکت خانواده‌ها اجرایی شده است.

امینی گفت: اشتغالزایی برای ۱۵ نفر در هر هکتار از مهمترین ویژگی‌های اجرای این طرح محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوی اضافه کرد: این گلخانه‌ها بیش از ۱ هزار ۸۰۰ تن انواع محصول از جمله خیار، گوجه فرنگی، گل باغی و توت فرنگی را تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در این شهرستان ۵ هکتار طرح کشت گلخانه‌ای ایجاد شده و دو طرح هفت هکتار و یک طرح بزرگ ۵۰ هکتاری هم با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مراحل اولیه احداث قرار دارد.

انوری مدیر بنیاد برکت شمال استان هم گفت: این بنیاد در راستای توسعه طرح‌های مختلف از جمله کشاورزی بیش از ۶ هزار طرح را با ۳۶۰ میلیارد تومان در شمال استان اجرا می‌کند که طرح‌های شهرستان خوی با اولویت تکمیل زنجیره سبز به توسعه و اجرای طرح‌های کشت گلخانه‌ای اختصاص یافته است.

وی افزود: در اجرای این طرح‌ها برای بیش از ۹ هزار نفر در شمال استان اشتغال ایجاد شده است.

افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت محصولات تولیدی، بهره وری در مصرف آب و بازار یابی مناسب و از همه مهمتر اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرات جوانان روستایی به شهر از مهمترین اهداف اجرای طرح هر روستا یک محصول است.

در حال حاضر آذربایجان غربی نزدیک به ۶۰ هکتار گلخانه دارد که احداث ۲ هزار هکتار گلخانه هم در سند توسعه بخش کشاورزی استان پیش بینی شده است.