- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

ساماندهی پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی برای جذب گردشگر ضروری است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: ساماندهی پایانه های مرزی استان برای جذب بیشتر گردشگر و ایجاد رضایت خاطر در آنها از سفر به استان و بازدید از جاذبه های تاریخی و گردشگری، امری ضروری است.

به‌گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، مرتضی صفری روز شنبه در جلسه کمیته گردشگری آذربایجان غربی افزود: میزبانی شایسته از مسافران از همان بدو ورود به کشور باید در دستور کار قرار بگیرد و در این راستا ضمن برخورد خوش‌رویانه و تسهیل امور باید با رنگ‌ آمیزی، طراحی مناسب پایانه‌های مرزی، نصب بیلبوردهای معرفی جاذبه‌های گردشگری و تلویزیون‌های شهری فضای زیبایی در پایانه‌ها ایجاد و با استقرار راهنمایان گردشگری ظرفیت‌های آذربایجان غربی به مسافران معرفی شود.

وی اظهار کرد: از آنجایی که مرزها دروازه ورود به کشور محسوب می‌شوند، هرگونه برخورد نامناسب و فضای محیطی نازیبا می‌تواند ذهنیت منفی ایجاد کند تا آنها را برای سفر به ایران دلسرد کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه نگاه دولت سیزدهم به مرزها یک نگاه توسعه‌ای و فرصتی بوده و باید قدردان این نگاه بود که به این منظور پروژه ایجاد منطقه ویژه سرو در ارومیه کلنگ‌زنی شده و مرز کوزه‌رش سلماس برای تردد مسافران بازگشایی می‌شود؛ اقدامات بسیاری که برای نخستین بار در مرزها انجام می‌شود همگی نشان از عزم جدی دولت برای استفاده از ظرفیت‌های مرزها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: همچنین تقویت زیرساخت‌های جاده‌ای برای جذب گردشگر به‌ویژه در مسیرهای منتهی به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است.

صفری گفت: سالانه مسافران زیادی از آذربایجان غربی عبور کرده و راهی کشور همسایه می‌شوند که با ایجاد ظرفیت‌های تفریحی، گردشگری و نیز معرفی آن ظرفیت‌ها باید شرایطی را فراهم کرد که این مسافران به جای عبور از استان چند روزی را نیز اقامت کنند.

وی افزود: در این راستا هرکدام از دستگاه‌های مربوطه و فعالان گردشگری می‌توانند به نوبه خود در معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی نقش ایفا کنند.

به گزارش دروازه سنگی [1]، آذربایجان غربی از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بی نظیری برخوردار است و هرساله میزبان گردشگرانی از اقصی نقاط جهان می شود برهمین اساس می طلبد تا مبادی ورودی برای گردشگران و میهمانان از ساماندهی لازم برخوردار شده و درشان استانی با پتانسیل های بالای گردشگری باشد.

آذربایجان غربی دارای پنج پایانه برای ورود و خروج محموله های بازرگانی و همچنین مسافران دارد که شامل سرو ارومیه، رازی خوی و بازرگان ماکو در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق است.

سالانه چند میلیون نفر از این مرزها به کشور وارد و خارج می شوند و این پایانه ها مورد استفاده اتباع بسیار زیادی از کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی، خاورمیانه، قفقاز و حتی برخی کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی است.

طبق نظر همه کارشناسان و صاحب نظران از آنجایی که پایانه های مرزی نخستین تابلوی نشان دهنده وضعیت و ویترین یک کشور در مقابل چشمان مسافران خارجی است، باید این پایانه ها به زیبایی آراسته شوند تا زمینه برای حضور بیشتر گردشگران فراهم شود.