- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

تحقق ۱۰۳ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی و رشد ۵۰ درصدی درآمدها

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی از تحقق ۱۰۳ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی و رشد ۵۰ درصدی درآمدها در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان غربی، با اشاره به افزایش بیش از ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی استان نسبت به سال گذشته اظهار کرد: در ده ماهه امسال ۵۰ هزار و ۹۲۴ میلیارد ریال مالیات در استان وصول شده است که نشان از تحقق ۱۰۳ درصد درآمدهای مالیاتی دارد.

جعفر پورمختار تاکید کرد که رشد دو برابری درآمدهای مالیاتی نسبت به سال گذشته و تحقق پیش از موعد تعیین شده با فشار بر مودیان و اخذ مالیات از فعالان اقتصادی نبوده بلکه از محل دریافت مالیات از کسانی که فرار مالیاتی داشته و تاکنون مالیات پرداخت نکرده اند؛ و همچنین اعمال ماده ۱۸۱ صورت گرفته است.

او با این توضیح که آذربایجان غربی در تحقق اهداف تعیین شده، رتبه هشتم کشوری را در بین ۴۱ اداره کل کسب کرده است، اظهار داشت: آذربایجان غربی مدت ۵ سال می باشد که ۸ دهم درصد مالیات کشور را وصول می‌کند و این نرخ افزایش نیافته است.

پورمختار با اظهار اینکه مالیات در گذشته بصورت برآوردی و براساس سود مالیات مشخص می شد؛ گفت: اینک با تصویب پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی در مجلس شورای اسلامی، مالیات به شکل منطقی و براساس مستندات وصول می شود و مودیان مالیاتی نیز در جریان نحوه محاسبه مالیاتشان قرار می گیرند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی در استان و با بیان اینکه سهم استان با ۹۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته ۹ هزار و ۲۲ میلیارد ریال بود که ۵ هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال آن بین شهرداری ها و مابقی بین دهیاری ها، فرمانداری ها و امور عشایری استان توزیع شد.

پورمختار در ادامه خطاب به فعالان اقتصادی گفت: فعالانه اقتصادی مکلفند فعالیت های خرید و فروش خود را در ” سامانه مودیان” ثبت کنند تا سازمان مالیاتی بتواند آن را رصد کند.

او با بیان اینکه اشخاص حقوقی مکلف هستند از اول دی ماه حساب‌های خود را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کنند؛ افزود: اشخاص حقیقی هم که در نیمه نخست امسال بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال در آمد داشته اند، مشمول این قانون هستند و باید اقدام به صدور صورت حساب فروش خود در سامانه نمایند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی افزود: پزشکان، پیراپزشکان، فروشندگان طلا و پلاتین، دامپزشکان و صاحبان داروخانه ها  از ابتدای امسال مشمول این قانون شده اند.

پورمختار در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ۵۶۶ مورد فرار مالیاتی گزارش شده از سطح استان، گفت: در این راستا ۶ مورد فرار مالیاتی در سطح کلان شامل اشخاص حقوقی و یک مورد نیز شخص حقیقی فرار کشف شد که حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال مطالبه فرار مالیاتی از اشخاص حقوقی و حقیقی انجام شده است.

او افزود: همچنین یک هزار و ۳۲۶ مورد فعال اقتصادی دارای تراکنش بانکی گسترده در استان شناسایی شده است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی با بیان اینکه ” سامانه سوت زنی” نیز اقدام به گزارش فرار مالیاتی می‌کند، افزود: در همین راستا ۵۶۶ مورد فرار مالیاتی توسط مردم گزارش شده است.

پورمختار ادامه داد: در امر پرداخت و وصول مالیات ها، نباید همه را زیر سوال برد، چرا که بخشی از اصناف مرتکب فرار مالیاتی می‌شوند نه همه آنها. در سنوات گذشته میانگین مالیات پرداختی پزشکان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، الان با ۵ برابر افزایش به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی در خاتمه اظهار کرد: شماره سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۵ گفت که شهروندان می‌توانند موارد مشکوک به فرار مالیاتی را از سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۵ به امور مالیاتی استان گزارش دهند.