- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

استاندار: خوی به یکی از قطب های تولید کیک زرد ایران تبدیل می شود

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با استفاده از ظرفیت‌های شهرستان خوی، زمینه اشتغال جوانان فراهم شده و به یکی از قطب‌های تولید کیک زرد در کشور تبدیل خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، محمدصادق معتمدیان با اشاره به ظرفیت‌های معدنی شهرستان خوی گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه معدن با اولویت فرآوری محصولات معدنی، رونق چرخه اقتصاد منطقه و درآمدزایی برای مردم انجام می‌گیرد.

او همچنین با تاکید بر اهمیت فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان خوی، خاطرنشان کرد: گلخانه هیدورپونیک شهرستان خوی به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های شمال غرب کشور امروز کلنگ‌زنی شد.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان خوی نیز اشاره کرده و افزود: با استفاده از آثار تاریخی و فرهنگی این شهرستان، خوی به یکی از قطب‌های فرهنگی کشور تبدیل شده و ارتباطات فرهنگی و تمدنی آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه را گسترش خواهد داد.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه مرز رازی خوی تنها مرز ریلی و پرمسافر ایران با ترکیه است، اضافه کرد: با توجه به رایزنی در سفر اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، راه‌اندازی مجدد خط ریلی تهران – رازی – وان – آنکارا در دستور کار قرار گرفته است.

اودر ادامه از پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه در خوی خبر داده و افزود: در صورت تحقق این پیشنهاد و احداث مناطق ویژه اقتصادی در آذربایجان‌غربی، تحولات بزرگی در منطقه ایجاد خواهد شد.

معتمدیان همچنین با اعلام اینکه مصمم به توسعه و پیشرفت و آبادانی آذربایجان‌غربی هستیم، افزود: با رویکرد جهادی، هم‌افزایی ارکان مختلف و حمایت و همراهی مردم، استان به جایگاهی که در شأن مردم آذربایجان‌غربی باشد، خواهد رسید.

استاندار با اشاره به افتتاح شبکه اینترنت پرسرعت در شهر خوی، افزود: برای این پروژه ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و خوی اولین شهر آذربایجان‌غربی است که به شبکه اینترنت پرسرعت متصل می‌شود و این امر رونق کارهای اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد.

او در پایان با اشاره به زمین لرزه‌های شهرستان خوی در سال گذشته و همدلی مردم و مسئولان، اظهار کرد: با تخصیص اعتبارات مصوب، در کمتر از یک سال، ۲ هزار و ۵۰۰ واحد خسارت دیده، تکمیل و تحویل شد و دولت به صورت میانگین، ۵۶۰ میلیون تومان به هر واحد تخریب کامل شده، کمک کرد.

کیک زرد؛ عنوانی است که به اکسید اورانیوم غلیظ شده (U۳O۸) داده شده و برای تهیه اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌شود و عموماً برای تهیه سوخت رآکتور هسته‌ای کاربرد دارد. کیک زرد که به نام اورانیا (Urania) هم شناخته می‌شود در واقع خاک معدنی اورانیوم است که پس از گذراندن مراحل تصفیه و فراوری لازم از سنگ معدنی آن تهیه می‌شود. تهیه این ماده به منزله رسیدن به بخش میانی مراحل مختلف تصفیه سنگ معدن اورانیوم است.