- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

امنیت پایدار نیاز و اساس توسعه اقتصادی است

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تدابیر لازم برای استفاده بهینه از ظرفیت شهرستان‌های ارومیه، خوی، سلماس، ماکو و چالدران و ارتقای همکاری‌های آذربایجان غربی با ترکیه اندیشیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، محمدصادق معتمدیان در برنامه “اولدوز” صداوسیمای مرکز آذربایجان‌غربی با اشاره به سفر اخیر خود در معیت رئیس جمهور و هیئت بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، افزود: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر تعمیق روابط با کشور‌های همسایه، هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه اخیراً در آنکارا برگزار شده و تفاهم نامه‌های مهمی در این نشست به امضای طرفین رسید.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت توسعه روابط سیاسی، تجاری، فرهنگی و اقتصادی با ترکیه، خاطرنشان کرد: ترکیه سومین شریک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده و این دو کشور قدرتمند غرب آسیا و دنیای اسلام با توجه به اشتراکات فرهنگی و دینی، روابطی دیرینه و تاریخی با یکدیگر دارند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان نیز اشاره کرده و افزود: مسیر‌های ترانزیتی ایران به ترکیه از آذربایجان غربی عبور کرده و این استان دروازه جمهوری اسلامی جهت دسترسی به مدیترانه و آب‌های آزاد و سپس اروپا و افریقا می‌باشد.

معتمدیان همچنین با اشاره به همکاری مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای، اضافه کرد: در نشست اخیر، برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برای تحقق اهداف مشترک و بهره مندی مردم دو کشور از توافق طرفین مطرح شده و تفاهماتی در این خصوص صورت گرفت.

وی در ادامه، امنیت پایدار را نیاز و اساس توسعه اقتصادی دانسته و افزود: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در منطقه با موضوع تروریسم روبرو بوده و در راستای توسعه همکاری‌های امنیتی دو کشور، توافقاتی درخصوص تشکیل کمیته امنیتی مشترک برای ارتقای امنیت منطقه اتخاذ شد.

استاندار آذربایجان‌غربی به موقعیت ژئوپلیتیک استان در منطقه نیز اشاره کرده و یادآور شد: آذربایجان غربی در مسیر کریدور‌های بین المللی بوده و استقرار سه پایانه مرزی بازرگان، رازی و سرو در استان و عبور تنها مسیر ریلی ایران به ترکیه از مرز رازی خوی، همکاری‌های اقتصادی طرفین در حوزه مناطق آزاد مشترک و حوزه‌های ریلی را تسهیل کرده است.