- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

پیش بینی تولید ۱۸ هزار تن انواع آبزیان در آذربایجان‌غربی

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می شود در سال‌جاری حدود ۱۸ هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، منصور لطفی با اشاره به اینکه حدود ۴۲۰ مرکز تولید و پرورش آبزیان در سطح استان فعال هستند، افزود: پیش بینی می شود در سال‌جاری حدود ۱۸ هزار تن انواع آبزیان در استان  تولید شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر مراکز تولید و پرورش آبزیان، صید و برداشت ماهی از دریاچه های پشت سدها و منابع آبی استان نیز صورت می گیرد، تصریح کرد: شاه میگوی دراز  آب شیرین به دلایل مختلف از جمله صید غیرمجاز کاهش یافته و شیلات استان انجام مطالعات و ارزیابی ذخایر و بازسازی منابع آبی از لحاظ آبزیان بومی را در دستور کار خود قرار داده است و صید شاه میگوی آب شیرین نیز از سال ۱۳۹۷ در دریاچه سد ارس ممنوع است.

لطفی با تاکید به اینکه در حال حاضر ۵۰ مزرعه گردشگری به صورت عرضه و طبخ آبزیان در سطح استان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ نفر در زمینه شیلات و آبزی پروری در سطح استان مشغول بکار هستند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی اظهار کرد: در استان ۱۱ مزرعه تکثیر و پرورش زینتی فعال بوده و پیش بینی می شود تا پایان امسال ۶.۵ میلیون قطعه بچه ماهی تولید شود.

وی با تاکید به اینکه سرانه مصرف در استان برای هرفرد  ۸کیلوگرم در سال است، یاد آور شد: بچه ماهیان تولیدی به کشورهای عراق ، ترکیه ، استان‌های همجوار و تهران صادر می شوند.

لطفی اظهار کرد: در طی سال‌جاری ۷.۷ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی در مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت تولید و در منابع آبی پشت سدها، استخرهای ذخیره کشاورزی و آب‌بندان ها رهاسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه خوراک آبزیان به صورت کنسانتره و از کارخانجات تولید خوراک آبزیان تهیه می شود و مکمل ها از شرکت های معتبر در داخل استان و تهران تامین می شود، تصریح کرد: افزایش متعدد قیمت و کاهش کیفیت خوراک آبزیان از مشکلات این بخش است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ نفر در مزارع فعال و در حال احداث پرورش و تولید آرتمیا مشغول بکار هستند و پیش بینی می شود با راه اندازی کامل مجتمع برای بیش از ۳۰۰نفر بطور مستقیم ایجاد اشتغال شود.