- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

آغاز نمونه برداری رایگان برای تشخیص سرطان بانوان خوی

با تصویب شورای شهر خوی نمونه برداری رایگان برای تشخیص زودرس سرطان رایج بانوان در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، رئیس شورای اسلامی شهر خوی و رئیس سابق بیمارستان آیت الله خویی، از مصوبه اعضای شورای این شهر در راستای حمایت از بانوان با عنوان آغاز نمونه برداری رایگان جهت تشیخص زودرس سرطان رایج بانوان و نیز مشاوره رایگان در این شهر خبر داد.

حمیدرضا عمرانی در تشریح مصوبات جلسه شورای اسلامی شهر و حمایت از بانوان در این زمینه گفت: با تصویب اعضای شورای اسلامی و با همت مجموعه مدیریت شهری و دانشکده علوم پزشکی خوی، بانوان شهری و روستایی می‌توانند از ۱۶ دی به مدت یک ماه جهت نمونه برداری رایگان و مشاوره به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی مراجعه نمایند.

وی از بانوان شهری و روستایی خواست: در طول این مدت به مراکز بهداشتی و درمانی منطقه خود مراجعه کنند، تا از سلامت بدن خود مطمئن شوند، چون اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

عمرانی در ادامه، شیوه زندگی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف کم غلات و گوشت ماهی میوه‌ها و سبزیجات، داشتن وزن نامتعادل و افزایش مصرف سیگار، الکل و غذا‌هایی که حاوی چربی هستند، را یکی از علل مهم بروز سرطان‌ها عنوان کرد.

طبق اعلام وزارت بهداشت سالانه، بیش از ۸۵ درصد سرطان جدید در کشور اتفاق می‌افتد که یکی از مهمترین آن‌ها، سرطان روده بزرگ وپستان می‌باشدوطبق گفته وزارت بهداشت سالانه ۳۵۰ هزار مرگ و میر در کشور رخ می‌دهد که از این تعداد ۲۵۰ هزار مورد اختصاص به بیماری‌های غیر واگیر دارد که در این میان سرطان‌ها رتبه سوم مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، سرطان روده بزرگ، یکی از سرطان‌های شایع در جهان و ایران می‌باشد و طبق آمار‌های موجود، در حال‌حاضر از هر ۸ زن در ایران، احتمال ابتلای یک نفر به سرطان پستان وجود دارد که اگر در مراحل اولیه شناسایی گردد درمان آن بسیار راحت و کم هزینه خواهد بود.