- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

لزوم استفاده از ابزار‌های نوین و فناوری روز برای مدیریت شهری و ارتقای امنیت روانی و اجتماعی شهروندان

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی برلزوم استفاده از ابزار‌های نوین و فناوری روز برای مدیریت شهری و ارتقای امنیت روانی و اجتماعی شهروندان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، ناصرعتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه بررسی نتایج بازدید کلانتری‌ها در خصوص پیشگیری از جرایم پرتکرار که با حضور مسئولین قضایی شهری و انتظامی استان و مرکز استان و حضور ویدیو کنفرانسی دادستان‌های حوزه‌های قضایی برگزار می‌شد با گرامیداشت حماسه ۹دی گفت:روز ۹دی روز تجدید بیعت مردم با انقلاب، نظام و ولایت است و برگ زرینی در آلبوم افتخارات مردم بصیر و سلحشور ایران اسلامی است.

عتباتی گفت: امنیت مقوله‌ای هست که حاصل تلاش زحمت کشان در نیرو‌های نظامی، انتظامی، امنیتی، و قضایی با همدلی و همکاری حاصل می‌شود و آنچه که بیشتر قابل لمس است زحمات نیرو‌های عمل کننده و مدیریت شهری در کف میدان است.

وی با اشاره به تفاوت پلیس اسلامی با پلیس دیگر کشور‌ها گفت: پلیس اسلامی در کنار قانون اخلاق مدار هست و در خصوص مسائل با محوریت اخلاق عمل می‌کند که این خود بسیار ارزشمند است.

مقام ارشد قضایی استان به تقویت برنامه‌های پیشگیرانه در مقابله با جرم تاکید و گفت:هر قدر در این باب وقت و انرژی صرف کنیم یقینا هزینه‌ها به مراتب کمتر خواهد بود و نتایج مطلوب حاصل خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان به استفاده از سیستم‌های علمی و فناورانه برای کنترل و پایش بزهکاری در شهر اشاره و گفت:باید از روش‌های سنتی و قدیمی عبور کرد و نسبت به نظارت و پایش دیجیتالی در شهر‌ها اقدام نمود.

مقام ارشد قضایی استان به برخی اقدامات موثر که موجب کاهش چشم گیر بزهکاری در آن خصوص شده است اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اقدامات شرکت برق استان در تعویض کابل‌های مسی به کابل‌های خودنگهدار موجب کاهش ۷۰درصدی سرقت سیم کابل شد و یا ایجاد کمپ ترک اعتیاد و جمع آوری معتادین متجاهر موجب کاهش جرم سرقت به میزان ۵۰درصد گردید.

عتباتی تاکید کرد، پیشگیری کیفری در جای خود، اما باید بیشتر به سمت پیشگیری‌های وضعی، فرهنگی و اجتماعی حرکت کرد و در این راه ارائه آموزش‌های لازم بسیار مهم و حائز اهمیت است که نیازمند هماهنگی و همکاری تنگاتنگ معاونت اجتماعی دادگستری استان و معاونت اجتماعی انتطامی استان می‌باشد.

رئیس کل دادگستری استان در پایان صحبت‌های خود به ضابطان تاکید کرد در کنار اقدامات قانونی مبارزه با جرم و بزهکاری و انجام اقدامات قضایی صلح و سازش در پرونده‌ها را هم مورد توجه قرار دهند و از ظرفیت‌های کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها برای تحقق سازش بین اصحاب پرونده تلاش کنند.

در ادامه جلسه مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم گفت: باید جرایم در مناطق شهری آسیب شناسی شوند و فراوانی جرایم در بخش‌های مختلف شهری مورد بررسی قرار گیرد و مطابق آن اقدامات پیشگیرانه وضعی را برنامه ریزی و عملیاتی کرد.

مجیدی افزود، در این زمینه نیازمند همکاری‌های موثر مدیریت شهری و انتظامی با حمایت دستگاه قضایی می‌باشد.

دادستان مرکز استان اضافه کرد، امروز پلیسی موفق است که بتواند با استفاده از فناوری‌های نوین شهر را اداره کند و تحقیقات نشان داده است که درهر جایی از علم و فناوری بروز استفاده شده است میزان ارتکاب جرایم کاهش چشم گیری داشته است.

مجیدی تاکید کرد، باید به سمت پلیس علمی و تخصصی رفت و از ابزار نوین در مدیریت شهری استفاده کرد.

در ادامه جلسه فرماندهان انتظامی حاضر در جلسه و سایر اعضا به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند و دستورات جلسه طرح و پیرامون هر یک بررسی‌های لازم انجام و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.