- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

ساخت منبع تغذیه ۲۵ هزار ولتی توسط محققان دانشگاه آزاد

منبع تغذیه با ولتاژ ده‌ها هزار ولت یکی از بخش‌های مهم لیزر‌های گازی است که نمونه منبع با ولتاژ ۲۵ هزار ولتی در هسته پژوهشی فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، یکی از بخش‌های مهم لیزر‌های گازی مانند لیزر co۲، منبع تغذیه با ولتاژ ده‌ها هزار ولت بوده که برای تخلیه الکتریکی در لامپ‌های تولید لیزر مورد نیاز است، اکنون نمونه منبع با ولتاژ ۲۵ هزار ولتی در هسته پژوهشی فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی ساخته شده و با مطالعات علمی و عملی انجام یافته در زمینه ساخت و راه‌اندازی انواع درایور‌های ولتاژ بالا، امکان ساخت و توسعه انواع میکروجت و جت پلاسما‌های سرد و گرم با کارایی صنعتی، درمانی، کوره‌های القایی و انواع منابع ولتاژ بالا با کارایی صنعتی و نظامی فراهم شده است.

لیزر co۲ کاربرد‌های متنوعی در صنعت، برشکاری، جوشکاری و حکاکی داشته و حتی به علت جذب زیاد طول موج مادون‌قرمز لیزر co۲ در بافت‌های بیولوژیکی، در زمینه پزشکی و جراحی نیز کاربرد دارد.

در همین راستا رضا عبدالله‌زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی از آزمایشگاه تحقیقاتی هسته پژوهشی فیزیک این واحد دانشگاهی بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت طرح ساخت لیزر co۲ قرار گرفت.

وی در این بازدید با استقبال از پیشرفت‌های این طرح کاربردی گفت: در راستای اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه وظیفه داریم به‌عنوان واحد‌های مرجعیت‌ساز با تولید و انتقال دانش‌های مرجع و توسعه فعالیت‌های فناورانه و کارآفرین، نقش‌آفرینی فعالی در توسعه و پیشرفت اقتصادی و فناورانه کشور و منطقه داشته باشیم و براین اساس توسعه فعالیت‌های هسته پژوهشی فیزیک از اولویت‌های اصلی دانشگاه است.