- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

ضرورت احداث شهرک علوفه در آذربایجان غربی

معاون جهادکشاورزی آذربایجان غربی بر ضرورت احداث شهرک خوراک‌های نوین دام و طیور یا شهرک علوفه در استان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در جلسه‌ای که در سالن جلسات معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد؛ با اشاره به تولید انواع تفاله محصولات باغی و زراعی در استان، ضرورت احداث شهرک خوراک‌های نوین دام و طیور یا شهرک علوفه در آذربایجان غربی را ضروری دانست.

پرویز بستانچی ادامه داد: بیش از ۶ هزار تن تفاله‌ تر چغندرقند در استان تولید می‌شود که به شکل مختلف به مصرف احشام می‌رسد و در کنار این محصول نزدیک ۶ هزار تن هم طوقه و برگ سبز از چغندر قند تولید می‌شود، که معمولا بلاستفاده در مزارع رها می‌شود.

وی افزود: همچنین هزاران تن تفاله از سایر محصولات باغی و زراعی در کارخانجات تولید می‌شود که با روش سیلاژ خوراک کامل ارزش افزوده آن‌ها بالا رفته بخشی از نیاز دامداران مرتفع خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربیمی گوید: با ترویج کشت قراردادی چغندر علوفه‌ای علاوه بر تولید سیلاژ ارزان و مطمئن در حجم‌های مختلف گامی موثری هم در صرفه جوئی آب برداشته خواهد شد.

بستانچی گفت: در دامداری‌های سنتی که نزدیک ۸۵ درصد دامداری‌های استان را شامل می‌شود، امکان سیلو کردن وجود ندارد و با احداث این شهرک که در کشور یک طرح پایلوت است نیاز استان مرتفع خواهد شد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به پتاسیل‌ها و تولید انواع زراعی و باغی استان به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور، چند شرکت برای تامین خوراک دام و طیور مورد نیاز استان است.