- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

ایمن سازی بالغ بر ۲ میلیون راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی در آذربایجان غربی

طی ۹ ماهه سالجاری بالغ بر ۲ میلیون راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی در استان آذربایجان غربی ایمن سازی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، خلیل زاده مدیر کل دامپزشکی از ایمن سازی بالغ بر ۲ میلیون ۷۹۶ هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی از ابتداء سالجاری تا کنون خبر داد.

وی در اهمیت بیماری تب برفکی اضافه کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی مسری دام است که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحد‌های پرورش دام وارد می‌سازد. وی افزود: بیماری تب برفکی از بیماری‌های واگیر دامی با تلفات سنگین است که گاهی تا ۱۰۰ درصد تلفات در دام‌های غیر واکسینه می‌دهد.

خلیل زاده تصریح کرد: واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد، اما باید توجه داشت که به طور قطع نمی‌توان به صورت صددرصد متکی به آن بود و رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، مخصوصا کنترل تردد دام و خرید دام از منابع مطمئن با سوابق واکسیناسیون، دفن بهداشتی تلفات احتمالی و ضد عفونی توسط دامداران درکنار امر واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری بسیار مؤثر می‌باشد ضمناً از هر گونه تردد غیرضروری به میادین دام خودداری گردد.

مدیر کل دامپزشکی استان خاطر نشان کرد: در همین راستا به منظور پیشگیری از تلفات  و کاهش خسارات دامی ناشی از ابتلاء به بیماری تب برفکی، اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی با برنامه ریزی منسجم و با استفاده از توان بخش خصوصی با نظارت کارشناسان شبکه‌های دامپزشکی از ابتدای سالجای تاکنون تعداد ۲ میلیون ۷۹۷ هزار ۲۲۷ راس دام سبک و سنگین را بر علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی نموده اند.