- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

مصرف ۳ میلیارد مترمکعب از نیاز آبی آذربایجان‌غربی در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: کل نیاز آبی استان ۴.۲ میلیارد مترمکعب است که از این مقدار ۳ میلیارد مترمکعب در اختیار بخش کشاورزی استان قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اقدامات مربوط به ترویج الگوی کشت و ترغیب کشاورزان به کشت محصولات کم آب بر گفت: این اقدامات شامل محدود کردن سطح زیر کشت چغندر قند در حوضه دریاچه ارومیه و گسترش کشت آن در شمال استان، تغییر آرایش کشت چغندر قند، توسعه کشت آبیاری میکرو به روش نوار تیپ در محصولات پر آب بر، توسعه کشت نشایی در محصولات سبزی و صیفی، توسعه کشت حفاظتی در محصولات پاییزه، تغییر تاریخ کشت حبوبات بهاره به کشت پاییزه و انتظاری برای استفاده از بارندگی‌های پاییزه است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها با اجرای طرح تغذیه در مزارع زیر پوشش، بذرمال کردن بذور، رعایت اصول فنی کشت و تامین ادوات مورد نیاز موجب افزایش عملکرد در شرایط کم آبی می‌شود.

شهبازی همچنین تصریح کرد: ممانعت از عقد قرارداد کشت و صادر نکردن حواله کودی برای محصولات کشت دوم مانند ذرت، جایگزینی علوفه‌های کم آب بر باعلوفه‌های پرمصرف و کشت محصولات کم آب بر جدید هم از دیگر اقدامات جهادکشاورزی استان برای ترویج الگوی کشت و ترغیب کشاورزان به کشت محصولات کم آب است.