- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

افزایش ۱۵ درصدی توزیع کود پاییزه در آذربایجان‌غربی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این بخش، تامین و توزیع کود است، گفت: امسال بیش از ۷۳ هزار و ۴۸۵ تن انواع کود شیمیایی در بین کشاورزان استان توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش دارد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی، محمود مظلومی افزود: سهمیه ابلاغی تامین کود شیمیایی در سال جاری ۱۱۸ هزار و ۵۰۰ تن شامل کودهای نیتروژنی، پتاسه و فسفاته بوده که حدود ۵۷ درصد از سهمیه ابلاغی مربوط به کودهای ازته و ۲۱ درصد مربوط به کودهای فسفاته اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: امسال بیش از ۵۷ هزار و ۲۰۰ تن کود ازته و ۱۳ هزار و ۹۵۰ تن کود فسفاته تأمین شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۱۰ و ۵۰ درصد رشد یافته است.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری بیش از ۵۲ درصد سهمیه ابلاغی پتاسه تحقق یافته و حدود ۲ هزار و ۳۲۰ تن کود پتاسه تأمین و در بین کشاورزان استان توزیع شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اگر کشاورزان کود را به درستی مصرف کنند، بهره وری آب تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: به طور متوسط ۳۰ تا ۵۰ درصد بهره‌وری محصولات تولیدی وابسته به تغذیه متعادل است و در بحث تغذیه نمی‌توانیم تنها به یک یا ۲ عنصر اکتفا کنیم.

مظلومی به کشاورزان توصیه کرد که در اراضی از پخش سطحی کود جلوگیری شود و کود فقط در جایی قرار گیرد که ریشه در آنجا قرار دارد زیرا علاوه بر به صرفه بودن از نظر اقتصادی، آلودگی را کاهش و کارکرد را افزایش می‌دهد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف جهاد کشاورزی ترویج دانش در میان کشاورزان است که البته اقدامات خوبی هم صورت گرفته اما همچنان کشاورزانی هستند که به دلیل فقدان دانش کافی محصولات آن‌ها بازدهی مطلوب را ندارد.

وی افزود: تلاش می شود با مصرف کودهای شیمیایی در کنار کودهای آلی، بیولوژیک، حیوانی و سبز، علاوه بر افزایش کمی محصول، افزایش کیفی هم محقق شود.