- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

حدود ۶ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به فشار خون و دیابت در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: با اجرای پویش ملی سلامت و طرح غربالگری ویژه، ۶ هزار و ۶۷۸ بیمار مبتلا به فشار خون و دیابت در استان شناسایی شد که روند درمانی آنان آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، دکتر محمدامین ولی‌زاد با اشاره به برپایی پویش ملی سلامت در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: از این تعداد، سه هزار و ۹۶۸ فرد دارای فشارخون بالا و ۲ هزار و ۷۱۰ فرد نیز دارای دیابت شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح ویژه پایش، تاکنون حدود ۱۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال آذربایجان غربی غربالگری دیابت و فشار خون شده‌اند که رقمی مناسب است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزود: این دانشگاه به عنوان پنجمین دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ مشارکت در پویش شناخته شده که امیدواریم این روند بهتر نیز شود.

ولی زاد ادامه داد: بر اساس تحقیقات جهانی ۴۸ درصد مبتلایان به فشارخون از بیماری خود اطلاع ندارند، در حالی که ممکن است بدون نشانه منجر به سکته ناگهانی شود.

وی دیابت را از دیگر بیماری‌های خطرناک ومزمن برشمرد که مورد توجه ویژه پویش ملی سلامت است و اظهار کرد: افرادی با از دست دادن بینایی یک چشم در آزمایشات مشخص می‌شود که قندخون بالاتر از ۴۰۰ دارند، در حالی که پیش از آن هیچ نشانه‌ای از ابتلا به دیابت نداشته‌اند.

به گزارش دروازه سنگی [1]، وزارت بهداشت در تلاش است تا در قالب پویش ملی سلامت ۱۰۰ درصد گروه‌ه‌های هدف را تحت پوشش این سنجش‌ها قرار دهد.این طرح تا نیمه دی ماه امسال ادامه دارد.