- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

۲.۵ میلیون اصله نهال در آذربایجان‌غربی غرس شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال از گونه های صنوبر، سرو، سنجد، گز، قره داغ و بلوط در چهار نهالستان فعال تولید و امسال کاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، سید نبی قائمی افزود: در راستای اجرای طرح سراسری کاشت یک میلیارد درخت در قالب پویش مردمی نهال کاری کاشت نهال در استان انجام می شود و امسال در این استان از فروردین ماه تا کنون ۲.۵ میلیون اصله نهال کاشته شده است.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۲۰ هزار نهال از انواع کم آب بر تولید شده است، بیان کرد: چهار نهالستان دولتی و ۱۶ نهالستان بخش خصوصی در حال تولید انواع نهال در استان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به تولید بیش از چهار میلیون اصله نهال در این استان برای تحقق طرح کاشت سراسری یک میلیارد نهال گفت: سهم استان از یک میلیارد نهال کشور، ۳۲ میلیون اصله است که تلاش می‌شود تا ۵۰ میلیون اصله نیز کاشته شود.

وی بیان کرد: با آغاز طرح سراسری کاشت نهال از ۱۱ آذرماه جاری در سراسر کشور، سهمیه تخصیص به استان آذربایجان غربی در چهار سال تقسیم و به تدریج در سطح عرصه‌های طبیعی استان غرس خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی گفت: به منظور جلب مشارکت مردمی، با برخی دستگاه ها و وزارتخانه ها از جمله وزارت آموزش و پرورش و هلال احمر هماهنگی هایی انجام شده است تا از ظرفیت بخش های مختلف به ویژه دانش آموزان در این زمینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: کشور ما به دلیل شرایط آب و هوایی و استمرار خشکسالی ها به کاشت نهال نیاز دارد و اگر این نهال ها توسط مردم کاشته شود به‌طور حتم توسط خود مردم نیز مراقبت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، همزمان با سراسر کشور هزار اصله نهال در منطقه نوشین شهر ارومیه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار کاشته شد.

این پویش یک طرح چهارساله است که در جریان آن سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید و با همکاری مردم در نقاط مورد نظر کاشته می شود و تقریبا به ازاء هر شهروند ایرانی ۳ اصله نهال کاشته خواهد شد.

آذربایجان غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که از این میزان ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع است.