- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

تور ملی آموزشی ترویجی، ویژه روز جهانی خاک در آذربایجان‌غربی برگزار شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: نخستین تور ملی آموزشی ترویجی، ویژه روز جهانی خاک در ۲ آزمایشگاه تجزیه آب و خاک و گیاه استان با حضور ۱۰۰ تن از فعالان این بخش برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، خسرو شهبازی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری این تور ترویجی اظهار کرد: این تور ملی با حضور تولیدکنندگان تحت پوشش الگوی کشت، تولیدکنندگان باغی و گلخانه ای، مددکاران و کارشناسان و محققان برگزار شد.

شهبازی با بیان اینکه ۲۹ آزمایشگاه آب، خاک و گیاه مورد تایید در سطح استان وجود دارد گفت: تعداد ۱۲ مورد از این آزمایشگاه‌ها در شهرستان ارومیه، ۱۴ آزمایشگاه در شهرهای جنوبی و سه مورد در شمال استان فعال هستند.

وی فرهنگ‌سازی و توجه به مقوله مدیریت و حفاظت از منابع خاک را مهم بیان کرد و افزود: برای تولید یک سانتی‌متر خاک مدت زمانی در حدود یک میلیون سال لازم است، بنابراین ارزش خاک بسیار بالاتر از اندازه‌ای است که بشر تصور می‌کند.

شهبازی اضافه کرد: برای تولید محصولات ارگانیک و عاری از هرگونه آلاینده به خاک سالم نیازی مبرم داریم و باید انسان‌ها ترغیب و تشویق به استفاده بهینه از خاک شوند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: پنج محور اصلی و هدف از برگزاری تور ترویجی، افزایش دانش و مهارت تولیدکنندگان محصولات زراعی و باغی در مدیریت بهینه تغذیه گیاهی، ترویج آزمایشات آب، خاک و گیاه، آشناسازی تولیدکنندگان محصولات زراعی و باغی با نحوه عملکرد آزمایشگاهی خاک شناسی و توسعه ارتباطات دوجانبه میان آنها، حفاظت از منابع آب و خاک و افزایش بهره وری در استفاده از نهاده‌های کشاورزی و مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی در ترویج الگوی کشت محصولات زراعی است.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، شعار امسال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به دو منبع اصلی زندگی انسان و گیاه یعنی آب و خاک معطوف است و در این روز در کشورهای مختلف تلاش می‌شود استفاده صحیح و پایدار از خاک، فرهنگ‌سازی و ترویج شود.

عامل حیاتی که زندگی ما به آن وابسته است و از آن حفاظت باید شود، خاک است؛ خاک عنصر اصلی تأمین‌کننده امنیت غذایی در هر کشوری است از این‌رو اتحادیه بین‌المللی خاک پنجم دسامبر مصادف با ۱۴ آذر ماه را روز جهانی خاک نام‌گذاری کرده است.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ تا یک میلیون اراضی کشاورزی است که سالانه ۶.۲ میلیون تُن محصول از این اراضی برداشت می‌شود.