- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

افزایش ۸۸ درصدی ترانزیت و صادرات از ایستگاه و‌گمرک ریلی رازی خوی

ترانزیت و صادرات کالا از ایستگاه و‌گمرک ریلی رازی خوی به خارج از کشور ۸۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، فرماندار خوی در حاشیه بررسی مشکلات و ظرفیت های  ایستگاه راه آهن و راه ریلی رازی گفت: سالانه ۴۹۰ هزار تن انواع کالا از ایستگاه راه آهن و راه ریلی رازی خوی از ایران به اروپا ترانزیت و یا صادر می شود که این میزان صادرات و یا ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۸ درصد از نظر وزنی و ارزش افزایش داشته است.

کریم علی نژاد کمبود واگن مسافربری را مهمترین مشکل خط ریلی تبریز به وان اعلام کرد و افزود: بزودی با تامین واگن این خط مجددا بازگشایی می شود.

راه ریلی رازی تنها راه ریلی ایران به اروپا در کشورمان است که پل ریلی و فلزی قطور این راه بین المللی را از طریق راه آهن آذربایجان به مرز رازی قاپی کوی استان وان  ترکیه متصل می کند.

این راه ریلی با توجه به اینکه گمرک زمینی و ریلی رازی هم در این مسیر فعال است،  در صورت رفع موانع می تواند به موازات راه زمینی خوی به رازی نقش بسیار مهمی را در توسعه ترانزیت و صادرات کالا و تردد مسافر ایفا کند.

ابتدای امسال با بهره برداری از ساختمان مجهز پایانه رازی با حضور وزیر راه و شهرسازی یکی از بسترهای لازم برای دستیابی به اهداف توسعه مرز رازی در کمک به اهداف تجاری کشور و ارتقای میزان تجارت ایران  و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار فراهم شد.

در صورت تکمیل زیر ساختهای حوزه تجارت در مسیر راه ریلی رازی این منطقه می تواند به گلوگاه مهم تجاری کشورمان  به اروپا در شمالغرب تبدیل شود.