- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

تجهیز بیش از ۷۱ هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌غربی به آبیاری نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای اجرای طرحهای تجهیز اراضی به سیستم آبیاری نوین تاکنون، در استان ۷۱ هزار و ۱۸۸ هکتار از محل اعتبارات خرده مالکی تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرارگرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، خسرو شهبازی افزود: از ۴۲۲ هزار هکتار از اراضی آبی استان که ۳۰۲ هزار هکتار زراعی و ۱۲۰ هزار هکتار باغی است، ۵۶ هزار و ۷۰۶ هکتار از اراضی زراعی و ۱۴ هزار و ۴۸۲ هکتار از اراضی باغی از محل اعتبارات خرده مالکی، تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به عبارتی ۱۹درصد از اراضی زراعی و ۱۲درصد از اراضی باغی استان، مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری  شده اند.

رئیس جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: پتانسیل صرفه جویی برای هر هکتار ۴۴۰۰ متر مکعب است.

شهبازی با اشاره به رتبه استان در تجهیز اراضی به سیستم آبیاری نوین گفت: رتبه استان در اجرای سامانه های نوین آبیاری، نهم است.

وی اظهار کرد: بهترین روش تشویقی برای کشاورزان، تخصیص اعتبار یا بصورت کمکهای فنی و اعتباری( اعطای سهم کمک بلاعوض دولتی) و یا حتی اعطای تسهیلات کم بهره به متقاضیان خواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: به دلیل خشکسالی‌های متوالی و عدم وجود نزولات آسمانی و کاهش آب در سطح استان، مراجعه حضوری و استقبال کشاورزان به مدیریتهای جهاد کشاورزی و واحدهای تابعه زیاد شده ولی متاسفانه به علت عدم تامین اعتبار از سوی وزراتخانه، اجرای طرح را با مشکل مواجه کرده است.