- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

رونمایی ازآثار استاد نستعلیق انجمن خوشنویسان ایران در خوی

با هدف پاسداشت مفاخر ملی آئین رونمایی از آثار خوشنویسی استاد محمد باقر جعفر زاده بیلواری در خوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]،  در این مراسم که با حضور مسئولان حوزه فرهنگی استان آذربایجان غربی و شهرستان و جمعی از هنرمندان برجسته رشته‌های مختلف هنری برگزار شد از آثار برگزیده استاد محمد باقر جعفر زاده بیلواری که با مضامین شعر شمس و مولانای شش شاعر صاحب نام خویی نگارش شده بود رونمایی شد.

شعرای پیشکسوت و صاحب نام خوی هاشم عابدی، بهرام صاحبدل، گیو قهرمانزاده، محمد شاهویردی و حمید واقفی نیز در این آئین اشعار خود را با مضمون پیوند معنوی شمس و مولانا را که در دو زبان ترکی و فارسی سروده شده بودند ارائه کردند.

استاد محمد باقر جعفر زاده بیلواری از اساتید برجسته خوشنویسی آذربایجان غربی و کشور است که از سال ۶۷ خوشنویسی را در حضور اسایتد برجسته این هنراز جمله استادان غلامحسین امیرخانی و جواد بختیاری ادامه داده است.

هنر این هنرمند عرصه خوشنویسی عمدتا درنگارش دو خط نستعلیق و شکسته نستعلیق است که در شکسته نستعلیق نیز از محضر استاد کابلی و حیدری بهره‌مند شده است.

این هنرمند در حال حاضر رتبه استادی و گواهی درجه هنر خوشنویسی و دکترای این رشته را دارد.

این هنرمند نستعلیق را عروس خطوط اسلامی دانست و افزود: در این زمینه بیش از ۴۰ سال است که فعالیت می‌کند تا این شیوه خطی را با تمرین و ممارست به کمال برساند.

این هنرمند خوش ذوق توانسته دیوان غزلیات عطار راکه ۷۰۰ صفحه است با خط زیبای نستعلیق تحریر و تبدیل به کتابی وزین کند و در حال حاضر هم اشعار عربی مرحوم آیت ا.. خویی را با خظ نستعیلق ددست تحریر وچاپ دارد.

جعفرزاده بیلواری بیش از ۱۰ نمایشگاه بین المللی رادر زمینه آثار خطاطی خود درکشور‌های مختلف برپا کرده است.

پیری عضور شورای اسلامی شهر خوی هدف از این نگو داشت را پاسداشت هنر و هنرمند دانست و تصریح کرد: تولیت شمس تبریزی و مفاخر خوی در کنار همایش بین المللی شمس و مولانا تجلیل و بزرگداشت مفاخر را نیر در دستور کار خود دارد.

هادی سعیدی فر رئیس حوزه هنری استان آذربایجان غربی نیز در این آئین خوشنویسی را یکی از شاخص‌ترین هنر‌های زیبای کشور دانست و گفت: حوزه هنری استان در راستای سند زیست بوم استان هویت سازی و جریان سازی فرهنگی معرفی هنرمندان شاخص استان را در دستور کار خود قرار داده است.

حسن نصراله پور شهردار خوی هم در این مراسم گفت: هنر همراه با موضوعات اجتماعی شرایطی را فراهم میکند که در تمام زمینه‌های انسانیت تاثیرگذار است لذا بایستی قدران هنرمندان و آثار شان باشیم.

در پایان این مراسم با اهدای تندیس وهدایا از استاد جعفرزاده بیلواری و ۶ شاعر برجسته خویی تجلیل شد.