- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

طرح غربالگری رایگان فشار و قند خون در آذربایجان‌غربی آغاز شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: طرح رایگان غربالگری فشار و قندخون در استان به صورت رایگان آغاز شده و تا حدود ۵۰ روز دیگر ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، احسان ریخته‌گر معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: این غربالگری تا ۱۵ دی ماه امسال ادامه دارد و امیدواریم بیشترین میزان افراد ممکن را در این طرح پوشش دهیم.

وی اضافه کرد: تمامی گروه سنی بالای ۱۸ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم ۷۰ درصد جامعه بالای ۱۸ سال که بین یک و نیم تا ۲ میلیون نفر هستند، را مورد غربالگری کنیم به اهداف طرح دست یافته ایم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با تاکید بر نیاز جامعه به آگاهی در خصوص بیماری‌های غیرواگیردار ادامه داد: در کل دنیا ۸۵ درصد مرگ و میر‌ها در اثر بیماری‌های غیرواگیر است که از این میزان ۳۰ درصد به دلیل فشار خون و ۱۲ درصد در اثر دیابت و قند خون است.

ریخته گر گفت: برخی مردم از وجود این بیماری بی‌خبر هستند و این خطر جدی برای این بیماران است.

وی افزود: افرادی که از وجود این بیماری‌شان با خبر هستند به خوبی می‌دانند که جه باید‌ها و نباید‌هایی را اجرا کنند، اما ۵۰ درصد این جمعیت کنترلی برای بیماری‌شان ندارند.

وی اضافه کرد: با افزایش تحرک و ورزش، اصلاح سبک زندگی و مصرف کم کربوهیدرات و مواد قندی می‌توان زندگی با طراوت و شادتری تجربه کرد.