- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

۳۶ مورد پروانه ساخت فیلم در آذربایجان غربی صادر شده است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: تعداد فیلمنامه‌های بررسی‌شده در ۶ماهه اول سال جاری ۵۷ مورد، تعداد پروانه ساخت فیلم صادرشده در سطح استان ۳۶ مورد و تعداد فیلم تولید شده ۱۸ مورد است.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، علیرضا نوروزی در خصوص وضعیت حوزه فیلم و سینما در استان گفت: مجموع ظرفیت صندلی در شهرستان های مختلف استان ۱۱ هزار و ۷۹۰ کرسی است که از این تعداد، ۶۰۰ صندلی فعال است.

وی افزود: آذربایجان‌غربی، ۲۲ سالن نمایش فیلم در شهرستان‌های مختلف دارد که از این تعداد سه سالن فعال و ۱۹ سالن غیر فعال است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: تعداد موسسات تک‌منظوره فیلمسازی در استان که دارای مجوز رسمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، ۱۷ مورد بوده که ۱۳ مورد آن فعال است و همچنین تعداد آموزشگاه آزاد سینمایی نیز در استان تنها یک مورد است.

وی همچنین از حضور ۲۷ فیلم‌ساز از آذربایجان غربی در جشنواره‌های مختلف داخلی خبر داد و افزود: کسب جایزه در جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران، جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جشنواره فیلم مقاومت، فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه استانی خوی از جمله جوایز دریافت شده است.

نوروزی گفت: همچنین هشت فیلمساز از استان در جشنواره‌های خارجی حضور داشته‌اند که جایزه بین‌المللی در کشورهای ایتالیا، هند و آمریکا توسط شاهین جبارزاده، صمد قربان‌زاده، زانیار محمدی، شهرام قادری و مریم صمدی دریافت شد.

وی تصریح کرد: فیلم‌هایی چون درخت گردو به کارگردانی محمدحسین مهدوی با موضوع بمباران شیمیایی سردشت، آتابای به کارگردانی نیکی کریمی و نقش‌آفرینی بازیگران استانی، موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی‌فر (زندگینامه شهید مهدی باکری و حمید باکری) و کسب چندین جایزه جشنواره فیلم فجر از جمله آثار سینمایی چند سال اخیر استان به شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: همچنین فیلم در آغوش درخت به کارگردانی بابک لطفی موفق به کسب چند جایزه جشنواره فیلم فجر شد و «های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور از فیلمسازان جوان شهرستان خوی نیز در این جشنواره به اکران درآمد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی افزود: حمایت از فیلم کوتاه داستانی و مستند، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه استانی، برگزاری کارگاه‌های آسیب‌شناسی فیلم‌سازی در استان، بزرگداشت روز سینما، نکوداشت و رونمایی از کتاب حسن محمدزاده کارگردان و فیلمساز پیشکسوت استان، اکران جشنواره فیلم فجر، حمایت از برگزاری هفته فیلم و عکس، حمایت از ایجاد پاتوق فیلم استان و جشنواره فیلمنامه‌خوانی لاوان در شهرستان مهاباد از برنامه‌های اجرا شده در یک سال اخیر به شمار می‌رود.