- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

«هفته کتاب»، کتاب و کتابخوانی به را یک مسئله بدل می‌کند.

درستی گفت: هفته کتاب شرایطی را فراهم می‌آورد تا نسبت به «کتاب» دغدغه‌ای در کشور ایجاد و کتاب و کتابخوانی به یک مسئله بدل شود.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، «هادی درستی» رئیس کتابخانه عمومی شهرستان خوی  اظهار داشت: انسان امروزی به‌ویژه در سال‌های اخیر با موج انفجار اطلاعات در فضای مجازی و هجمه اطلاعاتی روبه‌رو بوده است؛ اطلاعاتی که سریع  و گذرا بوده و در بسیاری موارد به دانش و آگاهی منتهی نمی‌شود و در نتیجه چندان هم اثرگذار نیست.

وی به اهمیت مطالعه و نقش آن در افزایش آگاهی و دانش عمومی جامعه اشاره و اضافه کرد: کتاب و کتابخوانی مبحثی جداست؛ هر اطلاعاتی که از کتاب دریافت می‌کنیم ماندگار است. به نوعی عصاره تمدن بشری در کتاب وجود دارد که اهمیت این کالای فرهنگی را نشان می‌دهد.

رئیس کتابخانه عمومی شهرستان خوی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ استفاده از فضای مجازی به درستی و آنطور که باید آموزش داده نشده است؛ از این رو آسیب‌های خودش  را به نبال دارد. مسلم است که کتاب بهترین جایگزین برای این موضوع به شمار می‌رود. در همین راستا نیز هفته کتاب می‌تواند به عنوان رویدادی اثرگذار بازخورد خوبی ارائه بدهد که چقدر مردم به کتاب اهمیت می‌هند و از سویی نیز تلنگری است برای برخی دیگر از افراد جامعه تا متوجه این موضوع شوند.

درستی با اشاره به لزوم متمرکز کردن فعالیت‌های فرهنگی در کل کشور بیان کرد: هفته کتاب شرایطی را فراهم می‌آورد تا نسبت به «کتاب» دغدغه‌ای در کشور ایجاد و کتاب و کتابخوانی به یک مسئله بدل شود. درواقع با هم‌افزایی که در بخش‌های مختلف کشور همزمان با برپایی این جشن فرهنگی  ایجاد می‌شود اتفاقات خوبی را سبب می‌شود که این اتفاقات در ذهن مخاطب مسئله ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه تا وقتی کسی نسبت به کتاب احساس نیاز نکند سراغ آن نمی‌رود، عنوان کرد: به همین دلیل نیز لازم است به‌گونه‌ای این احساس نیاز را در جامعه نمایان کرد. افزایش سرانه مطالعه مفید کار یک اداره و سازمان نیست؛ نیاز به مطالعات بسیار دقیق و همکاری بین دستگاهی دارد.

درستی در پایان گفت: در برپایی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران سازمان‌ها و نهادهای مختلفی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا به هرچه باشکوه‌تر شدن این رویداد کمک کنند. این هم افزایی و همکاری می‌تواند در تاکید اهمیت کتابخوانی و مطالعه نقش به‌سزایی ایفا کند.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.