- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

توتستان بزرگ در شهر خوی به منظور احیای بخشی از تاریخ این شهرستان ایجاد شد

شهردار خوی گفت: به منظور افزایش تفرجگاه ها، فضای سبز و احیای بخشی از تاریخ این شهرستان، توتستان بزرگ در کنار کمربندی شهید سلیمانی ایجاد گردید.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، حسن نصراله پور در گفت و گو با خبرنگاران در تشریح این خبر اظهار کرد: در توتستان بزرگ خوی ۲۰۰ اصله نهال توت شامل نهال های توت سفید، توت موزی زرد و قرمز، شاه توت پیوندی، توت مجنون چتری و توت سیاه کاشته شده است.

وی در ادامه با اشاره به مساحت توتستان ایجاد شده عنوان کرد: مساحت این توتستان نزدیک ۶ هزار متر مربع می باشد.  درخت توت و محصولات فرآوری شده از آن ازجمله نخ و پارچه ابریشمی و همچنین توت خشک در شهرستان خوی قدمت تاریخی دارد؛ همچنین توت خوی از شهرت منطقه‌ای و فرا استانی برخوردار است که خود یادگار دوران بسیار گذشته‌ایست که صنعت پرورش کرم ابریشم در این شهرستان رواج داشته و خوی یکی از مراکز مهم صادرات ابریشم ایران بوده است.

محصولات فرآوری شده از درخت توت در گذشته آنچنان در خوی رونق داشت که سه کوچه این شهر از دوره صفوی به نام های توتلو، ابریشم چی و قوتلار (نوغان) نام گذاری شده بود و هم اکنون نیز در برخی از شهرستان های استان، توت مرغوب را به نام توت خوی می شناسند.

گفتنی است باغ‌های توت استان عمدتا در شهرستان های ارومیه به مساحت ۱۸ هکتار و در خوی به مساحت ۷ هکتار و به صورت حاشیه کاری و پراکنده در سایر شهرستانها واقع شده است و همچنین توت سفید، توت قرمز و شاه توت از انواع توتهای درختی موجود در استان هستند که در این میان توت خوی به علت دانه درشت بودن و داشتن قند بالا در بازار از مشتریان خاصی برخوردار است.