- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

چهل و چهارمین شماره ماهنامه ندای قلم منتشر شد

چهل و چهارمین شماره ماهنامه اجتماعی- فرهنگی «ندای قلم» منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]؛ چهل و چهارمین شماره از ماهنامه اجتماعی – فرهنگی «ندای قلم» شهریورماه ۱۴۰۲ و با محوریت پروین اعتصامی به مدیرمسئولی حامد کاظم‌زاده خوئی، با مقالات و مطالب خواندنی بر پیشخوان کتابفروشی‌‌ها و دکه های مطبوعاتی نشست.

فرمان مشروطیت؛ نخستین بارقه حقوق شهروندی پیامی که هیچ‌گاه فراموش نشد، ۱۴ مرداد؛ روز تبریزیادآور مشروطه و جنایات روسها درروزهای اشغال یادی از علی موسیو، جلوه‌های آیرونی در اندیشه و اشعار پروین اعتصامی (حسین ادهمی)، پروین درد «بی‌داد» داشت (کورش زرفتن)، پروین؛ شاعر شخصیت‌آفرین (اعظم بهادر)، پیام‌های انسانی یک شاعر الهام‌بخش (عرفان بشیری)، شعر پروین پرغلیان و بی‌باک است (سودا اسدپور)، شعر و سخن پروین منشور انسانیت است (امین یعقوبی)، مجلات ندای قلم و زریاب در دایره المعارف بزرگ اسلامی، آمیختگی ظریف اخلاق و عرفان در اشعار پروین اعتصامی (مریم دلیلی)، پروین شاعری ساختارشکن بود (عصمت دریکوند)، شاعره ای بیداردل و جسور (زینب رحمانیان) ، شعر پروین مالامال از عناصر خیال است (امیرمحمد اردشیرزاده)، زنانگی در شعر پروین در هاله‌ای از شرم پنهان است (آیلار فتحی اقدم)، کتابِ «جنبش جنگل در رویارویی با رویدادهای داخلی و بین‌‌المللی» منتشر شد، نگاهی به کتاب «تبیین نظری هفت مسئله اجتماعی»، «سرگذشت پزشکی در ایران» نگاه به تاریخ از دریچه علم است (شیما کرمی)، سینما چیزی جز متن نیست (مهدی فرودگاهی)، سبک تصویرسازی‌ام الهام‌گرفته از نقاشی‌ها و نگارگری‌های ایرانی است، مطالب منتشر شده در این شماره ندای قلم است.

“ندای قلم”، عنوان نشریه‌ای است که در حوزه علوم انسانی، زیربخش‌های فرهنگ، هنر، تاریخ و ادب و در حوزه‌های اجتماعی، کتاب و کتاب‌خوانی، توسعه فرهنگی، رویکردهای اصلی این نشریه تعیین شده‌اند. در این میان، تلاش می‌شود با مطالعه و بررسی نیازهای فرهنگی و اجتماعی جدیدِ جامعه و فعال‌سازی ظرفیت‌ها و توانایی‌های مراکز علمی و پژوهشگران، حوزه‌های تعاملی آن‌ها با جامعه پوشش داده شود.

 

در این نشریه، انتشار یافته‌های علمی در راستای مشارکت در فرآیندهای تصمیم‌گیری در حوزه‌های فرهنگ و اجتماع و آثار، حاوی نظریه‌ها، راهکارها و روش‌های جدید، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. همچنین فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه تلاش در راستای نهادینه‌کردن فرهنگ اندیشه‌ورزی و پرسش‌گری، ارتقای نرخ سرانه مطالعه و احترام به محیط زیست، از اولویت‌های این نشریه است.

 

شماره چهل و چهارم ماهنامه ندای قلم در ۳۲ صفحه و با قیمت ۵۰ هزار تومان به روی دکه های مطبوعاتی رفته و از طریق سایت مگیران [2] و اپلیکشنهای کتابراه [3] و طاقچه نیز قابل دسترس است.