- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

تامین آب شهرستان خوی در نقطه سر به سر قرار دارد

نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی با اصحاب رسانه در تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی با حضور خبرنگاران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی در ابتدا ضمن تبریک هفته روابط عمومی و ارتباطات گفت: روابط عمومی بازوی توانمند شرکت است و رابط بین سازمان و مخاطبان شرکت است.
یداله سلطانی تصریح کرد: اهمیت و جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز هست دو چندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمانها و دوامشان در عرصها و فعالیتها تخصصی به عملکرد روابط عمومی آنها وابسته است.
سلطانی در ادامه افزود: آب آشیامیدنی از نیازهای اساسی انسان است امروزه وجود منابع آب بیشتر در کشورها یک امتیاز بزرگ برای توسعه و پیشرفت آن کشور محسوب می شود . حتی در عرصه سیاسی و اجتماعی و روابط بین المللی آب نقش بسیار با اهمیتی دارد.
وی افزود شهرستان خوی ۶ شهر و ۲۱۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۳۴۰ هزار نفر دارد. تامین آب شهرستان تماما از منابع آب زیرزمینی است و نیاز آبی شهرستان ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی گفت: تامین آب شهرستان از ۱۰۲ حلقه چاه و ۵۳ دهنه چشمه انجام می شود که متاسفانه تا به حال تامین آب پایدار شهرستان از آبهای سطح انجام نشده است و منتظرانتقال آب شرب از سد آغچای می باشد.
سلطانی به چالش های تامین آب شهرستان اشاره کرد و تصریح کرد : تامین آب شهرستان خوی در فصل گرما با توجه به افزایش دمای هوا ،زلزله مکر ، و مصرف مشترکین و ساخت سازها در نقطه سربه سر قرار دارد و کارکرد تمام چاههای عمیق در زمان اوج مصرف جوابگوی مصرف مشترکین نیست و تامین آب شهرستان از منابع آبهای سطحی نیاز به زمان بیشتری دارد.
وی افزود شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی برای این چالش ها تهمیداتی اندیشه است که شامل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوی گفت: برنامه های کوتاه مدت این شرکت شامل تکمیل و راه اندازی مخزن ۵ هزار متر مکعبی شهرک ولیعصر، تکمیل و اجرای مخازن در دست اجرای توسط سازمان مدیریت منابع آب با مجموع ۲ باب به ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب، تهیه زمین و مطالعات مخزن ۵ هزار مترمکعبی در زون ۳ شهر خوی، حفر و راه اندازی یک حلقه چاه که تا آخر خرداد در مدار بهره برداری خواهد گرفت.
وی همچنین به مطالعه و اخذ پروانه ۴ حلقه چاه که تا آخر سالجاری به بهره برداری خواهد رسید اشاره کرد.
سلطانی از پی گیری تامین و تخصیص ۳۰ روستای اولویت دار دارای مشکل کم آبی از محل تنش آبی برای سال ۱۴۰۲ خبر داد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوی تصریح کرد: ۱۸ پروژه عمرانی استان در روستاهای شهرستان با مبلغ ۶۷۰ میلیارد ریال در حال اجرا هستند که ان شاالله بخش زیادی از این پروژه ها در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.
سلطانی مطالعه و حفر چاه فلمن در مسیر رودخانه قطور با دبی ۵۰۰ لیتر در ثانیه را از برنامه های میان مدت شرکت برای تامین آب شرب شهرستان اعلام کرد و افزود: تامین آب شرب شهرستان از آبهای سطحی (سد آغچای یا الند ) برنامه بلند مدت این شرکت است که با همت مسئولان ان اشاالله به سرانجام خواهد رسید.
وی در قسمت بعدی این نشست خبری به عملکرد قسمت فاضلاب پرداخت و گفت شهرستان خوی دارای ۳۶۵ کیلومتر شبکه جمع آوری فاصلاب است و ۱۰ کیلومتر خط انتقال دارد یک واحد ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۴۴ هزار مترمکعب در شبانه روز و یک واحد تصفیه خانه با ظرفیت ۴۵ هزار متر مکعب در شبانه روز با دبی روزانه ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه روز در ۳ مدول در حال بهره برداری است.
وی به تاریخچه طرح جمع آوری فاضلاب شهری در شهر خوی اشاره کرد و افزود: شروع مطالعات طرح فاضلاب در شهر خوی از سال ۶۲ آغاتز و از سال ۷۶ عملیات اجرایی آن آغاز و در سال ۸۲ به اتمام رسیده است که در زمان اتمام این طرح ۱۵۰ کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب این شهر اجرا شده بود. در سالهای اخیر و با همت و کوشش مسئولان شهرستانی و استانی موفق به اخذ ماده ۲۳ برای شبکه جمع آوری فاضلاب شده ایم که برای این مهم ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۵ سال در نظر گرفته شده است.
وی به پروژه ساخت و بهره برداری از شبکه جمع آوری و سیستم تصفیه خانه فاضلاب روستای وارد اشاره کرد و گفت: با تخصیص اعتبارات و تکمیل طرح بزودی شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.
سلطانی به اخذ ماده ۲۳ فاضلاب شهر دیزج دیز اشاره کرد و افزود : سیستم فاضلاب این شهر از زمان تحویل به آب و فاضلاب شهری وقت راکد مانده بود که با تلاشهای انجام شده ماده ۲۳ طرح فاضلاب این شهر نیز اخذ گردید.
مدیرعامل شرکت در ادامه به اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده شهرستان خوی اشاره کرد و خاطر نشان کرد : حفر ۲ حلقه چاه عمیق، اجرای ۳ هزار ۱۰۰ متر خط انتقال، نیرو رسانی، تجهیز و راه اندازی ۲ حلقه چاه جدید و … از عملیات شرکت در مناطق زلزله زده بود.
سلطانی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از اصحاب رسانه، خبرنگاران ارتباط دوسویه بین شرکت و اصحاب رسانه را مهم تلقی کرد و افزود: انتظار داریم نقد های سازنده خود را بیان کنید و این شرکت در را در جهت خدمت به مردم یاری کنید.