- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

شهرستان خوی مهمترین گذرگاه تجاری و اقتصادی کشورمان با ترکیه است

عادل نجف‌زاده تشکیل شورای ساماندهی مبادلات مرزی مشترک را در افزایش تجارت بین دو طرف بسیار مؤثر دانست و گفت: تشکیل این شورا تحقق هدف گذاری ۳۰ میلیارد دلار مبادلات مشترک در سال را تسهیل می‌کند.

عادل نجف‌زاده در گفتگو با پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، اظهار داشت: باید موانع توسعه تجارت بین دو طرف ایران و ترکیه رفع شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه تجاری و اقتصادی کشورمان گفت: آذربایجان‌غربی با ظرفیت‌های بالای کشاورزی و صنعتی بسترهای بسیار خوبی برای توسعه تجارت با کشور ترکیه به ویژه استان وان این کشور دارد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه و نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس گفت: شهرستان خوی مهمترین گذرگاه تجاری و اقتصادی کشورمان با ترکیه به ویژه استان وان است و ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین خوی و وان، خواهر خواندگی وان و خوی، ایجاد مناطق و شهرک‌های مشترک سرمایه‌گذاری خوی و وان و تشکیل کمیسیون مشترک مرزی مهمترین اولویت‌های کاری طرف ایران برای دست‌یابی به اهداف مشترک تجاری است.

وی سپس با اشاره به مشترکات فرهنگی بین دو کشور افزود: تقویت همکاری‌های دانشگاهی و تبادل دانشجو بین دانشگاه‌های وان و خوی در دست‌یابی به اهداف فرهنگی دو کشور بسیار مؤثر است.

نجف‌زاده تشکیل شورای ساماندهی مبادلات مرزی مشترک را در افزایش تجارت بین دو طرف بسیار مؤثر دانست و افزود: تشکیل این شورا تحقق هدف گذاری ۳۰ میلیارد دلار مبادلات مشترک بین دو کشور در سال را تسهیل می‌کند.


تاکید بر ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین خوی و وان ترکیه

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی بر ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین خوی و وان ترکیه تاکید کرد.

عادل نجف زاده نماینده مردم خوی و چایپاره و رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی گفت: به همت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان وان ترکیه و با حضور رئیس و نائب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه و رئیس اتاق بازرگانی وان  نشستی تشکیل شد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم گفت: در این نشست ضمن پذیرایی از هیئت پارلمانی ایرانی، طرفین بر ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین خوی و وان تاکید داشته و به عنوان مسئله ای مهم در تحکیم مناسبات اقتصادی دو طرف و نیز تامین کننده بخشی از هدف گذاری بزرگ ۳۰ میلیارد دلاری تجارت دو کشور دوست و برادر ایران و ترکیه صحه گذاشتند.

وی افزود: در این جلسه ۳ ساعته از رئیس اتاق بازرگانی وان دعوت به عمل آمد در آینده نزدیک به شهر خوی سفر نموده تا مقدمات اعزام فعالین اقتصادی-بازرگانی و همچنین زمینه های برگزاری همایش ها و نمایشگاه های مشترک را از نزدیک بررسی و برای عملیاتی شدن مشترک آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

 

تعلل در تکمیل پایانه رازی قابل قبول نیست

 

رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه گفت : مرز رازی – کاپی کوی نقش بسیار مهمی در ارتقا تبادلات تجاری بین ایران و ترکیه دارد .

عادل نجف زاده اظهار کرد : مرز رازی – کاپی کوی در ارتقا سطح تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایران و ترکیه نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه در جریان سفر اخیرش به کشور ترکیه و شرکت درنشست های تخصصی اتاق های بازرگانی مشترک بین ایران و ترکیه در جریان آخرین روند مسائل و مشکلات تجاری فی مابین دو کشور قرار گرفتم‌، تصریح کرد : مسئولین و تجار کشور ترکیه بی صبرانه منتظر تکمیل زیر ساخت های مرز رازی و جاده استراتژیک خوی – قطور هستند.

نجف زاده رساندن سطح تبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار در سال را از خواست مهم های دو کشورایران و ترکیه عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به این سطح یقینا مرز رازی – کاپی کوی می تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس ادامه داد : تلاش های شبانه روزی برای تکمیل جاده خوی – قطور و تکمیل پایانه رازی در دست انجام است ولی ضرورت دارد مسئولین کشوری و استانی با نگاه ویژه و فرا ملی به پروژه تکمیل جاده خوی – قطور و پایانه رازی توجه کنند.

وی افزود : برای رسیدن به سود اقتصادی و تجارت جهانی بخش مهم کار راه و مرز است و خوشبختانه جاده خوی – قطور و مرز رازی نزدیکترین و امن ترین مسیر ارتباطی ایران با ترکیه و اروپا است.

نجف زاده تصریح کرد : یک‌ لحظه درنگ و تعلل در تکمیل جاده استراتژیک خوی – قطور و مرز رازی قابل قبول نیست.

 

تردد مرزی به ترکیه با تست کرونا امکان‌پذیر می‌شود

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با پیگیری‌های به عمل آمده و گفت‌گوهای دو طرف، «مرز رازی» و «کاپی کوی» و سایر مرزهای زمینی بین دو کشور ایران و ترکیه، به زودی و با ارائه تست کرونا بازگشایی و تردد از این مرزها از سر گرفته می‌شود.

 

مرز رازی نزدیکترین و امن ترین  مرز زمینی و ریلی بین ایران و ترکیه به شهر وان به عنوان یکی از مهمترین شهرهای اقتصادی شرق ترکیه است که تاثیرات ارزشمندی در روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور ایفا می کند.

رییس گروه پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مرز رازی نزدیک ترین مرز زمینی ایران و ترکیه در خوی است و پایانه بزرگ رازی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و  با بهره‌برداری از آن، تردد مسافر و ترانزیت کالا از این مرز زمینی به ایران و ترکیه تسهیل می‌شود.

عادل  نجف زاده اظهار داشت: ظرفیت‌های ارزشمندی بین دو کشور ایران و ترکیه در حوزه‌های صنعتی، گردشگری و اقتصادی وجود دارد که با بازگشایی مجدد مرز رازی – کاپی کوی انتظار می‌رود تعامل بین دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

 

آذربایجان‌غربی استانی است که با کشور ترکیه مرز مشترک دارد اما از آغاز پیدایش بیماری کرونا، مرزهای این کشور به روی کشورمان بسته شده و مسافران نمی‌توانند به صورت زمینی به این کشور مسافرت کنند.

همین خود سبب گلایه‌مندی و نارضایتی مسافران و تجار شده است چون داد و ستد مرزی نیز کاهش یافته و به اقتصاد تجار و بازرگانان ضربه می‌زند.

در این رابطه، دولت درصدد است که تمامی مرزهای کشورمان با کشورهای همسایه را بازگشایی کند تا تردد مرزی از سر گرفته شود.