- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

اخذ پروانه حفر چاه آب شرب در شهرستان خوی جهت مقابله با تنش آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی از اخذ پروانه حفر ۵ حلقه چاه آب جهت مقابله با تنش آبی طی پنج ماه اول سالجاری خبر داد.

یداله سلطانی در گفتگو با پایگاه خبری دروازه سنگی [1]؛ ضمن اشاره اخذ پروانه حفر ۵ حلقه چاه آب خاطر نشان کرد: کاهش نزولات آسمانی در شهرستان خوی که طی چندین سال اخیر بی سابقه بوده است سبب کاهش سطح منابع تامین آب شرب که عمدتا چاه، چشمه است شده، به گونه ای که به کاهش آبدهی چشمه ها و چاه ها منجر شده است.

وی افزود: عواملی همچون تغییر اقلیم، خشکسالی، افزایش سرانه مصرف ، همه گیری ویروس کرونا  موجب کمبود  در شهر ها و روستاهای سطح شهرستان شده است .

سلطانی تصریح کرد: به منظور کاهش تنش آبی موجود و تامین آب شرب شهروندان شهرستان اقدام به اخذ پروانه حفاری در مناطقی که تنش آبی دارند کردیم .

وی به کمبود آب در روستاهای بدلان، رازی، حاجتکده، مجتمع کوتان آباد (شامل روستاهای گیوران، کوتان آباد، ترس آباد، یوسف آباد، گروناویک، میرعمر و هسته جیک) اشاره کرد و افزود: پروانه حفر چاه آب شرب در این روستاها اخذ شده و در حال عقد قرارداد با پیمانکار جهت حفاری چاهها در روستاهای فوق هستیم.

سلطانی با بیان اینکه پروانه حفر یک حلقه چاه را نیز در شهر خوی اخذ کرده ایم، خاطر نشان کرد: با حفر و تجهیز این چاه ها با افزایش آبدهی منابع  جهت جبران کاهش آبدهی منابع تامین آب شرب مواجه خواهیم  شد و به توان تولید آب شهرستان افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی گفت: جهت مقابله با تنش آبی موجود باید رویکرد فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از شرایط آبی و خطر پیشرو در صورت عدم رعایت مصرف بهینه آب را گسترش و اقدامات موثری در خصوص صرفه جویی در مصرف آب را به عمل آوریم تا بتوان تنش آبی را مدیریت کرد.
وی به مشکل کمبود آب در شهر خوی اشاره و تصریح کرد : به دلیل نبود سد و تامین آب پایدار در شهر خوی و جلوگیری از تنش آب در کوتاه مدت اقدام به حفره و تجهیز چاه جدید اقدام خواهد شد.

سلطانی خاطرنشان کرد: حفر چاه جدید مشکل تامین آب شرب شهر خوی را در بلند مدت تامین نخواهد کرد و باید تامین آب از طریق منابع پایدار صورت پذیرد.

وی افزود: برای تامین طرح تامین آب شرب شهر خوی نیاز به اعتبارات کلان ملی دارد و با اعتبارات قطره چکانی قابل رفع نیست.

شناسایی ۱۳ فقره انشعاب آب غیر مجاز در شهرستان خوی

 

سلطانی از شناسایی ۱۳ فقره انشعاب غیر مجاز در روستاهای شهرستان ابتدای شهریور ماه سالجاری تاکنون خوی خبر داد و گفت: سامان دهی انشعابات غیرمجاز طبق یک برنامه ریزی منسجم در حال انجام است. انشعاب غیرمجاز در کنار خسارت‌های مالی، با هدر رفت حجم زیادی از آب شرب، ارائه خدمات مطلوب به مشترکین را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت آب اینکه تأمین  آب  در تابستان پرتنش کرونایی ۱۴۰۰ دغدغه شرکت آب و فاضلاب خوی  است ابراز داشت: به‌رغم تأکید بر و تکرار مکرر دغدغه‌های تأمین آب؛  تا حس مشارکت  آحاد مردم در مصرف بهینه آب محقق نشود تلاش‌ها نتیجه نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوی تصریح کرد: وجود انشعاب‌های غیرمجاز هزینه‌های جاری شرکت‌های آب و فاضلاب را افزایش می‌دهد و مهم‌ترین عامل هدر رفت آب و باعث تضییع حقوق مشترکین است و استفاده‌کنندگان از آن، مشمول جریمه ‌شده و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی در پایان گفت: کسانی که از طریق انشعابات غیرمجاز به شبکه وصل می‌شوند، علاوه بر نپرداختن حق انشعاب، آب بها و افزایش مصرف آب بدون درآمد، با تجاوز به حقوق دیگر مشترکان، شبکه را با اتصال غیراستاندارد در معرض خطر آلودگی قرار می‌دهند؛ به همین خاطر موضوع شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز با حساسیت ویژه دنبال می‌شود.